Hormonsmart

Kan jag påverka mina hormoner med hjälp av Yoga?

I yogan jobbar vi  medvetet med våra hormonkörtlar (endokrina körtelsystem) som påverkar vår hälsa hos både män och kvinnor. Mycket tack vare sociala media kan du själv hitta massor av bra tips och knep för att hitta hormonbalans.

Yoga är fantastiskt och enligt mig, ett enkelt och biverkningsfritt redskap att använda när symtomen störtar in och gärna redan innan för att slippa symtom och kanske till och med kunna leva och njuta som vanligt. Att med enkla övningar, rörelser och andningstekniker kunna hålla oss så gott som fria eller helt fria från diverse symtom är det inte alla som vet ännu.

Självklart om man har någon form av sjukdom ska man rådfråga sin läkare innan Hormonsmartyoga.

Nu är vi olika och har olika symtom när våra hormoner kommer i olag. Ibland vet vi inte ens att de är hormonerna som spökar, tex svullnader, humörsvängningar, dålig sömn, depretion och övervikt m.m. Binjursobalans är ett ord som dyker upp lite överallt just nu och många säger att det är inte frågan om du har binjursobalans utan HUR MYCKET binjursobalans du har…Så nästa gång du har möjlighet varför inte testa Hormonsmartyoga.

Vad vi äter vet vi har betydelse för vår hälsa men oxå för våra hormoner. Kostrådgivare Inger HolmQvist som jag samarbetar med vet massor om hormonsmart mat som kan hjälpa oss få hormonbalans. Kolla gärna in...Ingerginger.se

Att bli medveten om hur vi fungerar, lära oss våra symtom och hur man kan hålla ett underhåll med hjälp av enkla yogaövningar, medveten andning och mat är att vara Hormonsmart idag.

Här kommer du hitta sköna, enkla och superefektiva övningar som du enkelt gör hemma, men även sköna hormonsmarta retreats för att verkligen boosta dig med kunskap, sköna yogapass och god ekologisk mat. Här utlovas spännande och givande möten oss kvinnor och män emellan, jo män har oxå hormonobalanser…så  häng med och ställ dig  StarPose vårat signum för Hormonsmart.

HormonsmartYoga ska du ha nytta av i vardagen, snabbt, enkelt och med möjlighet att göra den vid behov. Vill du sedan rulla ut yogamattan och ge det lite mer tid förlänger du övningarna med pause i mellan och vila som avslutning.

Med hjälp av olika yogarörelser och andningstekniker kan du hjälpa kroppen & sinne på ett mycket bra och enekelt sätt utan biverkningar. Givetvis pratar du med din läkare om du är sjuk eller går på medicinering.

Är du ny för Hormonsmart yoga kommer lite enkelt förklaringar…

~ Gyan Mudra –Pekfinger och tummen möts i ett lätt tryck. En signal till kropp, sinne att andas, stressa ner och bli närvarande. En perfekt signal till våra hormonkörtlar.
~ Nacklås – Hakan mjukt indragen mot hals och bröstben. Förlänger nacke och ger blodgenomströmning i axlar, nacke upp till huvud och ett lite tryck mot sköldkörteln som massage.
~ Näsandning – Andas mjuka djupa andetag in och ut genom näsan. Då renar, filtrerar och värmer du luften plus att du kopplar på parasympatikus som är bromsen i vårt system. En välgärning för våra stressade binjurar.
~ Eldandning – Små snabba, korta fjärilslätta andetag in och ut genom näsan, där magen lätt stöter ut luften genom näsan. Skapar energi och flöde i hela ditt körtel och blodsystem.

~ Bhastrika – en kraftfull teknik som aktiverar energi, förstärker övningarna och masserar de inre organen. Lätt beroendeframkallande och snabbaste energiboosten.
~ Tredje ögat – Kallas punkten mellan ögonbrynen och en bit in där hypofysen sitter.
Ögonfokus på denna punkt skapar med lite träning en lätt massage för vår dirigent from sköter kommunikationen mellan hormonkörtlarna..
~ Rotlås – En mjuk sammandragning av anus, urinvägstrakt och naveln bak,upp mot ryggrad
på en utandning efter yogarörelse. Ger flöde i hela ditt körtelsystem och kropp.Könskörtlar och mage får masage och inkontinens är ett minne blott.
~Mantra – Sat Nam. Ett tankeankare som hjälper tankarna att bli stilla och hjärnhalvorna kommer i balans.

Yogan har många andningstekniker som är bra just vid hormonbalans, för att nämna några…

Långa djupa yogaiska andetag – är en mjuk men kraftfull andningsteknik som har många fördelar, andningen påverkar vårt nervsystem, dina binjurarna som producerar stresshormon, samt att du tränar dina lungor och syresätter blodet som ger våra celler energi….förlänger du utandningen lite kan du snabbt komma ner i varv om stressen slagit till.

Så här gör du….
Andas långsamt in genom näsan och låt magen bli stor, håll.
Andas ut långsamt genom näsan, samtidigt du låte magen sjunka och bli platt, håll
Fortsätt med Mjuka sköna medvetna andetag i 3-11 min

Andning genom Vänster näsborre – är bromsen för våra skenande binjurar. Skapar lugn, ger bättre sömn och läger blodtryck

Så här gör du….
Håll för höger näsborre med höger tumme, andas mjuka, djupa, långsamma andetag in och ut genom vänster näsborre.
Känns det tätt, dra mjukt i kinden vid näsroten för att öppna upp. 3-11 min

Andning genom Höger näsborre – är gasen när vi behöver energi, kraft och fokus.

Så här gör du….
Håll för vänster näsborre med vänster tumme, andas mjuka djupa andetag in och ut genom högernäsborre.
Känns det tätt, dra mjukt i kinden vid näsroten för att öppna upp. 3-11 min

Växelvis Andning – skapar balans i ditt nervsystem, i sinnet och hela dig.

Så här gör du….
Håll för höger näsborre med höger tumme, andas ut genom vänster och sedan in.
Växla och tryck för vänster näsborre med pekfinger och andas in och ut och växla sedan.
Fortsätt med växelvis andning 3-11 min

Eldandning – är blodets detox, vill du vakna snabbt och fylla dig med energi, testa då dessa korta snabba andetag.

Så här gör du….
Räck ut tungan och flåsa som en hund, stäng munnen och låt andetaget flytta upp till näsan så att det blir små korta fjärils andetag in och ut genom näsan. blir det jobbigt tar du i för mycket…de kan ta ett tag att få till det så ge inte upp.

Bhastrika – en kraftfull teknik som aktiverar energi, förstärker övningarna och masserar de inre organen.

Så här gör du….
Andas in genom näsan och låt magen bli stor.
Andas ut och stöts kraftigt luften genom näsan, samtidigt som naveln dras inåt.

7 st Bastrika andetag ihop med Hormonsmat Yoga är power för hormonsystemet.

OBS: inen Eldandning eller Bastrika vid mens och graviditet

Hormonsmart Yoga har övningar för alla våra hormonkörtlar (endrokina körtelsystemet) Här kommer det läggas upp olika övningar att göra… Så kika in lite då och då för nya tips.

Lycka till/ Lottie