Om yoga

Yoga är ett flera tusen år gammalt indiskt tankesystem som utvecklades för att förstå och skapa en träningsform för hela människan. Yogisk filosofi har rötterna i Indisk filosofi men är därmed ingen religion. Ordet yoga är sanskrit och betyder ”förena-förasamman” (unite).

Syftet med yoga är att förebygga ohälsa och sträva efter bästa balans i kropp, tanke och själ.

I yogan strävar vi efter att förena kropp och själ, andning och rörelse, tanke och vila. Genom olika fysiska ställningar (asanas) kan vi komma till ett mentalt tillstånd av lugn och harmoni. Detta får positiva effekter på våra liv, t.ex. hur vi hanterar stress och att vi sover bättre. Det fins inget tävlingsmoment eller jämförelse i yoga, alla utgår utifrån sina egna personliga förutsättningar.

Under åren har vi varit flera lärare som kommit och gått.  ALLA med stor kunskap om YOGA och yogaformer. JUST NU på Justyoga jobbar vi med  Mediyoga, Stolsyoga, Hormonsmartyoga.

MEDIYOGA (musik)

MediYoga – är en modern,  yogaform, sprungen ur den klassiska kundaliniyogan, en yoga som strävar att skapa hälsa och balans hos dagens människa och även ge redskap för att kunna göra Yoga hemma.                                     Det som skiljer Mediyoga från annan yoga är att den som undervisar har någon form av medicinsk bakgrund därför är den även känd som Medicinskyoga.  Mediyogan  är inkännande och medveten med fokus på Andning, röst, rörelser, vila och meditation. Läs mer här http://www.mediyoga.se

Mediyoga bas – Är 3 sköna pass som görs mjukt och inkännande på yogamattor eller stol. Andningen är den röda tråden genom rörelsen och vilan. Passar både dig som söker en skön form av yoga, yoga i förebyggande syfte och för dig som söker någon form av rehabilitering tex rygg el hjärta –  För dig som vill ha mindre  stress i livet,

Hur går ett Mediyoga Bas pass till: Vi börjar med att landa på mjuk sköna ullmattor eller stol med andningens hjälp. Inkännande och mjuka rörelser med en längre skön avslappning och kortare meditation.

Mediyoga medel/fort – Här jobbar vi med flera olika Yogapass (Krias) Detta är för dig som vill ha lite mer utmaning men ändå i lugn och inkännande takt. Här jobbar vi på hela dig som människa. Kropp – Sinne – Själ.   Passar dig som har gått Bas och lärt dig andning & koncentrationstekniker och känner att du är redo att ta det ett steg längre både fysiskt och mentalt. Eller för dig som vill ha lite mer utmaning och är redo att möta dig själv på yogamattan.

Hur går ett Mediyoga medel/fort tillVi börjar med att landa på yogamattan med hjälp av andning (Pranayama). Vi använder rösten (chant) och tonar in oss och förbereder kropp och sinne för yoga.  Sedan följer ett skönt och varierande yogapass , som i all yoga utgår man ifrån sina egna förutsättningar så alla kan delta.  Efter följer skön vila under filt och meditation. Vi förbereder oss för att kliva ut i vardagen genom att återigen använda rösten med att tona ut med dom vackra orden Jag är sann ( SAT NAM)

 

HORMONSMARTYOGA För kvinnans hormonsystem som vitaliserar och balanserar hormonsystemet. Yogaövningar, andning och specifika fokuseringstekniker som jobbar direkt på de körtlar som främst sköter de kvinnliga hormonerna, äggstockar, sköldkörtel, binjurar och hypofys. Det är kraftfulla tekniker som oxå ger bra träning och reducerar stress som är en av de stora bovarna vid hormonbalans. Yogan rekommenderas till kvinnor i alla åldrar dock ej vid graviditet eller om du har haft bröstcancer som är hormonberoende – Livskraft & Livsglädje.

Hur går ett Hormonsmartyogapass till: Vi börjar med att landa på yogamattan med hjälp av andning (Pranayama) för att känna in kropp och sinne och vad som pågår i oss och vi  förbereder kropp och sinne för yoga. Sedan följer ett yogapass där vi med övningarna påverkar äggstockar, sköldkörtel, binjurar och hypofys. I all yoga utgår man ifrån sina egna förutsättningar så alla kan delta. Efter följer skön vila under filt och meditation.

Läs gärna oxå om…

KUNDALINIYOGA (musik)

Kundalini yoga –  är en dynamisk form av yoga där vi använder oss av flödande rörelser, andningstekniker och mantran, för att släppa spänningar i kropp och sinne. Genom Kundaliniyogan lär vi oss att hålla, rikta och fylla på med energi i kroppen. Kundaliniyoga är en tillgänglig yogaform som passar alla. Med enkla rörelser bygger man sitt eget utövade utifrån var man befinner sig just nu. Du behöver varken vara stark eller smidig för att kunna delta på ett pass. Kundaliniyogan tillåter dig att börja där du är och tillsammans med utövandet kan du i egen takt växa dig starkare i kropp och sinne.

Hur går ett Kundaliniyogapass till: Ett Kundaliniyogapass består av en kriya (en serie rörelser), meditation och avslappning. Fokus ligger på andning och på den egna upplevelsen av rörelserna och passet. Kundaliniyoga ger dig en chans att stanna upp och vara i stunden.

 

SATYANANDAYOGA –  Klassisk Yoga  (ej musik)

Satyanandayoga –  är ett yogasystem som utvecklats av Swami Satyananda Saraswati och har sitt ursprung i klassisk yoga. Satyanadayoga syftar, som all yoga, till att uppnå balans mellan kropp och själ och löser upp både fysiska och psykiska spänningar. Satyanandayoga yoga består bland annat av; asanas (yogaställningar) för balans av kropp och själ, pranayama (andning) för att jobba med kroppens energier och meditation för att uppnå lugn och fokus. Yogan ökar kroppens styrka, smidighet och balans och kan vara ett bra verktyg för att hantera stress.

Denna kurs i Satyanandayoga lämpar sig både för nybörjare och mer erfarna utövare eftersom var och en utför yogan efter sin egen förmåga.

Hur går ett Satyandandayogapass till: Vi börjar med avslappning och andning och går därefter in i yogaställningarna. Programmen är varierande med både dynamiska och mer statiska ställningar, en del kan vara fysiskt krävande om man vill det och andra är mer inkännande. Vi avslutar med ytterligare andningsövningar, meditation och till sist Yoga Nidra som är en djupavspänning.

Läs mer http://yoga-meditation.se

 

HATHAYOGA (musik)

Vi yogar i ett lugnt tempo och anpassar rörelser och ansträngning efter individen. Vi går grundligt igenom klassiska hathayoga positioner inkl olika varianter av solhälsningen. Vi kommer även ha en kort meditation samt pranayama (andningsövning). Kursen passar alla som vill komma igång med en enkel och effektiv yogapraktik men även de som yogat tidigare.

 

RESTORATIVEYOGA (musik)

Restorative yoga är en meditativ form av yoga där kroppen stöttas upp av props (kuddar, filtar, blocks mm) för total vila. Vi stannar i positionerna ca 15 minuter. Restorative yoga är både mycket lugnade och läkande samt balanserar kroppens energisystem.

Ingen yogaerfarenhet behövs, bara kom och slappna av och ladda batterierna.

 

YINYOGA (musik)

Yinyoga –  är en lugn medveten yogaform som stimulerar bindväv, ligament och inre organ samtidigt som du praktiserar mindfulness och medveten andning. Denna yoga är ett utmärkt komplement till ”Yang” fysiska aktivitet men också för dig som har mycket stress i kropp & sinne – Acceptera, släpp taget, slappna av.

Hur går ett Yinpass till: Vi börjar med en stunds fokusering på andningen, sedan gör vi yogapositioner där vi stannar några  minuter och praktiserar samtidigt mindfulness och medveten andning. Du utgår alltid efter din förmåga och kan även använda hjälpmedel så som kuddar och filtar för att ge stöd för kropp och sinne ska kunna slappna av. Under pass koncentrerar vi oss på det fysiska förnimmelserna som som uppstår men också på våra tankar och känslor.  Vi avslutar med skön vila och lättare meditation.

 

VINYASAYOGA

Vinyasa yoga  – är en fysiskt dynamisk yogaform – en slags meditation i rörelse. Redskapen du använder är andning, asanas (olika kroppsställningar eller positioner), vinyasa (rörelse eller flöde) och fokus. Syftet är att stärka kroppen, öka smidigheten och stilla sinnet. I Vinyasa Yoga balanseras kroppen vilket leder till ökad hälsa och välbefinnande. Träningen inom Vinyasa Yoga bygger på utmaning (du kommer att svettas lite), men också individuell anpassning. Det innebär att du går framåt i din egen takt utifrån de förutsättningar som du har. Du får starkare muskler, din rörlighet förbättras och andningen fokuseras – allt i just din takt.

Hur går ett Vinyasapass till: Vi börjar med en stunds fokusering på andningen. Sedan värmer vi upp kroppen med ett antal solhälsningar A och B. När vi fått upp värmen följer ett antal stående positioner, sedan sittande positioner. Vi avslutar med nedvarvnings positioner och till sist, en lång, skön vila. Passet avslutas med en kort och enkel meditation.